SFKH planerar ytterligare en tvåårig utbildning i klinisk hypnos i Göteborg.
Förkunskapskrav: Genomgången grundutbildning i klinisk hypnos samt psykoterapeut- eller psykologlegitimation. Medlemskap i SFKH är ett krav.
Omfattning: 136 timmar lärarledd undervisning varav 28 timmar handledning och 28 timmar grupparbete.
Kursstart: Start ej fastställd. Intresseanmälan skickas till Emma Tussig: emma@tussig.com
Syftet med kursen är att ge deltagarna fördjupad kompetens att bedriva evidensbaserad klinisk hypnos, behärska imaginativa diagnostiska metoder som komplement i utredning och bedömning, samt använda fokuserande effektiva hypnosbaserade metoder i patientsäker psykologisk och psykoterapeutisk vård och behandling.
INNEHÅLL
Ego State-terapi, medelnivå. Tillämpning: Beslutsångest, dissociation, tvång, missbruk, depression, trauma. Bipolär diagnos.
Imaginativa metoder. Tillämpning: fobier, ångest, stressrelaterad sjukdom, migrän, symptom i samband med hjärnskador.
Affektbro. Tillämpning: Trauma, svårförklarlig smärta, panikångest.
Reparation av anknytningsbrister, åldersregression och bearbetning. Tillämpning: Depression, ångest, tvång, ätstörning.
Psykosomatik och kroppsfokus. Andning, autogen träning, kroppskännedom.
Bildterapi. Tillämpning: Alla motiverade, barn- och ungdomar.
Existentiellt: Andlighet, professionellt bemötande av religiösa föreställningar.
Jag- & resursstärkande metoder. Tillämpning: Trauma, desorganisation, dissociation.
Integration av metoder och terapeutens hållandefunktion; Ego State-terapi med affektbro, åldersregression, jagstärkande inre bilder. Tillämpning: Trauma, utmattning, depression, anknytningsbrist, stress, psykosomatik.
Psykologisk och neurobiologisk vetenskapsgrund.
Anpassning till deltagarnas behov och vad uppdragsgivarna efterfrågar.
LÄRANDEMÅL OCH EXAMINATIONSFORMER
Lärandemål 1: Att behärska klinisk hypnos som metod och flexibelt anpassa teknikerna utifrån problem, diagnos, mål, resurser samt individuella, kulturella och sociala förutsättningar.
Godkänt ges elever som i handledning uppvisat förmåga att reflektera kring klienter, med avseende på diagnos och problemformulering som grund för hur hypnos modifieras efter klientens motivation och förutsättningar,
i handledning uppvisat förmåga att intensifiera och effektivisera behandlingen med hjälp av hypnos i arbete med egna klienter.
Lärandemål 2: Kompetens att utforma hypnosmetoder inom ramen för patientsäker vård
Godkänt ges elever som i kursens upplevelsebaserade övningsmoment och i handledning visat respekt för metodernas kraftfullhet och lärt sig använda hypnos tryggt och med en medvetenhet om behandlingsrelationens avgörande betydelse för patientens säkerhet, tillit och trygghet.
Lärandemål 3: Att tillägna sig metoder för kvalitetssäkring i behandling där hypnosbaserade tekniker ingår
Godkänt ges elever som aktivt deltagit i muntlig gruppdiskussion eller formulerat en skriftlig diskussion om vilka kvalitetssäkringsinstrument som är tillämpliga i det egna arbetet, med fokus på klienters kontinuerliga utvärdering av behandlingsrelation och metodval.
Lärandemål 4: Kompetens att bedöma om, när och hur hypnos kan tillämpas för att intensifiera och fördjupa effekten av kognitiv, psykodynamisk, existentiell, relations-, beteende- och lösningsfokuserade behandlingsmetoder.
Godkänt ges elever som i skriftlig rapport uppvisat kunskap om hur hypnos effektiviserar behandlingen inom det område eleven tjänstgör och i den inriktning/skolbildning där eleven har sin psykoterapeutiska basutbildning.
Lärandemål 5: Kompetens att använda hypnos för att nå insikt, stärka slumrande resurser, finna kreativa lösningar, lindra/hantera ångest och stress, samt förändra oönskade symptom och attityder.
Godkänt ges elever som aktivt deltagit i lärarledda övningar där färdighet tränats och i terapeutpositionen visat förmåga att utforma hypnostekniker för att möjliggöra emotionellt laddad insikt, finna resurser som inte kommit till uttryck i samtal, locka fram kreativa möjligheter, lindra, förstå och hantera ångest och stress, samt även behärska hypnostekniker för förändring av symptom och attityder.
Kursavgift: 10 000:- per termin plus moms.
LITTERATURLISTA
(Meddelas för varje termin)
Barabasz, A. & Watkins, J. (2005). Hypnotherapeutic Techniques 2nd.ed. Sussex/ New York: Brunner-Routledge. www.brunner-routledge.co.uk
Brown & Fromm (1986). Hypnotherapy and Hypnoanalysis. Earlbaum. 327 s.
Carolusson, S. (2002). Det finns någon därinne. Om vård, värde, och värderingar vid förvärvad hjärnskada. Lund: Studentlitteratur/Adlibris.
Carolusson, S Hypnos och överföring i behandling av depression. Insikten, 1, 2003, 36-43
Carolusson, S. (2005). Hypnosis in Psychosomatic Medicine; IBS. Hypnos, vol XXXII, 4, pp 191-197. ISSN 0282-5090
Carolusson, S. (2012) Burnout and Analytical Hypnosis. Archives of Psychiatry. http://www.carolussons.se/dokument/BurnoutPaper.pdf
Carolusson, S. (2014). Dynamic Hypnosis, IBS, and the Value of Individualizing Treatment: A Clinical Perspective. International Journal of Clinical and Experimental Hypnosis, 62:2, 145-163
Emmerson, G. (2009/2010) Ego State Therapy. Crownhouse Publ. Ltd.
Erskine, R.G. & Trautmann, R.L. (1996). Integrativ psykoterapi – teori och metod. Ur: Transactional Analysis Journal, Volume 26, Number 4, October 1996, pp. 316-328. (Översättning: Sten Lindgren, Susanna Carolusson)
Ewin, D. & Eimer, B. (2006). Ideomotor signals for rapid hypnoanalysis. A how-to manual. Springfield, Illinois: Charles C Thomas Publisher Ltd.
Fransson, S. Shorrövningar. Kompendium.
Hunter, M.E. (1988). Daydreams for discovery. A manual for hypnotherapists. West Vancouver, B. C: Sea Walk Press Ltd.
Short, D. & Erickson B.A. (2005). Hope and resiliency. Understanding the Psychotherapeutic Strategies of Milton H. Erickson. London: Crownhouse Publ. Ltd.
Shorr, J.E. (1998). The psychologist’s imagination and the fantastic world of imagery. Santa Barbara. California: Fithian press.
Watkins, J.G. & Watkins, H.H. (1997). Ego states theory and therapy. New York: W.W. Norton and Company.
Watzlawick, P., Weakland, J., & Fisch, R. (1978). Förändring – att ställa och lösa problem. Stockholm: Natur & Kultur
Tillkommer c:a 100 sidor instuderingsmaterial om aktuell klinisk och experimentell forskning om hypnos vid olika tillstånd och diagnoser, vetenskapsteori, etik, mm inom ramen för kursplanen.
HypnosNytt. Svenska Föreningen för Klinisk Hypnos. Örebro: Welins.
International Journal of Clinical and experimental Hypnosis.
EXAMINATION
För godkänt resultat krävs:
Minst 75 % närvaro i undervisning. Professionellt omdöme i övningar och ärendeseminarier. Godkänd skriftlig individuell hemuppgift och muntlig redovisning.
Lärandemålen examineras i form av skriftlig individuell hemuppgift och examinationsseminarier i grupp.
Kontakt och information: kansli@hypnosforeningen.se.