GÖTEBORG: Grundutbildning i evidensbaserad klinisk hypnos

Svenska föreningen för klinisk hypnos bjuder tillsammans med Tussig Assessment AB in till en grundutbildning i evidensbaserad klinisk hypnos. Utbildningen äger rum i centrala Göteborg under hösten 2024, är tilldelad 50 credit points av European Society of Hypnosis och ger behörighet till SFKHs tvååriga fördjupningsutbildning i klinisk hypnos.

Utbildningen ger kunskap om hypnosens rötter och utveckling samt dess evidensbaserade tillämpning inom ramen för hälso- och sjukvård. Teoretiska undervisningsmoment inkluderar aktuella förklaringsmodeller för hypnosens effekter utifrån neurovetenskap, affekt- och inlärningspsykologi samt relationell psykologi. Vidare ges kunskap om hur klinisk hypnos används för att förstå, lugna och reglera spänning, smärta samt olika stresstillstånd. Fallbeskrivningar och metodövningar anpassas efter deltagarnas kliniska erfarenhet och aktuella tjänstgöring. Huvuddelen av utbildningen är upplevelsebaserad och syftar till att deltagarna ska kunna tillgodogöra sig gedigna metoder för det egna kliniska arbetet.

Målgrupp

Yrkesverksamma inom vård och omsorg eller närliggande områden, exempelvis psykologer, psykoterapeuter, läkare, tandläkare, sjuksköterskor och kuratorer.

Lärandemål

Utbildningens övergripande mål är att tillgodogöra sig och utveckla basala färdigheter och kunskaper om trygg och effektiv användning av klinisk hypnos. Utbildningen är indelad i fyra moduler med tillhörande delmål:

Kursdatum 2024

Lördagar & söndagar 10:00 – 16:30