Verksamhetsplan 2024

Vision
att göra klinisk hypnos mer känt, aktat och respekterat som en användbar och validerad behandlingsmetod för olika legitimerade professioner såsom läkare, sjuksköterska, biomedicinsk analytiker, psykolog och psykoterapeut, fysioterapeut, barnmorska, kiropraktor, veterinär, arbetsterapeut, tandläkare, tandhygienist, tandsköterska, logoped, naprapat, röntgensjuksköterska, kurator inom hälsa- och sjukvård.

Medel
Öka antalet medlemmar, gärna från professioner som idag inte är anslutna.

Skapa nya kommunikationsvägar tex via Instagram där vi når en annan åldersgrupp.

Nå ut till sjukvården med stabilisering och hypnos, då det idag finns en stor skepsis vilken vi behöver bryta.

Skapa  arbetsgrupper som tillsammans kan ta sig an en uppgift, gärna tillsammans med någon i styrelsen så vi håller en tydlig riktning.

Föreningsutveckling via web-kurser, föreläsningar, lokala föreningsaktiviteter och web-baserade aktiviteter.

Fortsätta utveckla föreningens arbetsformer

Fortsätta en aktiv medverkan i Riksföreningen PsykoterapiCentrum och Samrådsforum.
Uppmuntra ESH och ISH representanterna att inspirera till aktivt utbyte i forskning och klinisk utveckling.

Arbeta för att få kontakt med IVO om de oseriösa företag som arbetar med behandling utan legitimation.
Patientsäkerhetslagens (2010:659) 5 kapitel regleras begränsningar i rätten för andra än hälso- och sjukvårdspersonal att vidta vissa hälso- och sjukvårdande åtgärder.

I lagrummet omnämns att andra än hälso- och sjukvårdspersonal inte yrkesmässigt får undersöka någon annans hälsotillstånd eller behandla någon annan för sjukdom eller därmed jämförligt tillstånd genom att vidta eller föreskriva någon av följande åtgärder i förebyggande, botande eller lindrande syfte. I §1 3.st specificeras den yrkesmässiga begränsningen som att undersöka eller behandla någon annan under allmän bedövning eller under lokal bedövning genom injektion av bedövningsmedel eller under hypnos.

Styrelsen har för avsikt att här påverka lagstiftaren att ändra skrivningen i lagtexten. Till lagstiftaren föreslås att ordet ”hypnos” ändras till ”klinisk hypnos” alternativt att en större omskrivning där formuleringen ”endast av den hälso- och sjukvårdspersonal som är utbildad för klinisk hypnos”. Syftet med förslaget till ändring är urskilja den mer seriösa kliniska hypnosen från lekmannahypnos och estradhypnos och på så sätt också indirekt sprida kunskap om klinisk hypnos.